Drodzy Rodzice i Uczniowie!
Po raz kolejny stanęliśmy przed wyzwaniem, jakim jest nauka zdalna oraz „przetrwanie” w tym jakże trudnym czasie pandemii…
Dzisiaj proponuję Wam kilka ćwiczeń i zabaw kształtujących i rozwijających funkcję jaką jest percepcja słuchowa u dzieci.
Czym właściwie jest percepcja słuchowa i dlaczego warto wspierać nasze dzieci w jej prawidłowym rozwoju?
Percepcja słuchowa jest jedną z podstawowych i najważniejszych funkcji psychofizycznych. Jej prawidłowy rozwój ma decydujący wpływ na naukę czytania i pisania. Angażuje ona trzy rodzaje słuchu:
-
Słuch fizyczny – polegający na prawidłowym odbiorze bodźców dźwiękowych z otoczenia;
-
Słuch muzyczny – związany z umiejętnością rozpoznawania wysokości dźwięku, odstępów między dźwiękami;
-
Słuch fonematyczny – odpowiedzialny za różnicowanie i identyfikowanie dźwięków mowy ludzkiej.
Prawidłowo funkcjonująca percepcja słuchowa ma nieocenione znaczenie dla rozwoju dziecka. Nieprawidłowości w jej funkcjonowaniu są natomiast często przyczyną trudności edukacyjnych dzieci oraz niepowodzeń szkolnych.
Co powinno niepokoić Was – Rodziców?
Zaburzenia w zakresie funkcjonowania percepcji słuchowej bardzo często przejawiają się szybką męczliwością dziecka w trakcie czytania mu bajek, trudnościami w skupieniu uwagi na wydawanych poleceniach czy prośbach, problemami w zapamiętywaniu wierszy, piosenek, deformowaniem słów, ubogim słownictwem, nieumiejętnością wyodrębniania w zdaniu słów, sylab, głosek.
Rozumiecie już pewnie, jak istotny wpływ na prawidłowy rozwój Waszego dziecka mogą mieć tego rodzaju trudności…
Postanowiłam zatem podzielić się z Państwem kilkoma ćwiczeniami, które z łatwością możecie wykonywać z dzieckiem w domu, a które korzystnie wpływają na rozwój percepcji słuchowej…
Zaczynamy?
Zabawa 1
„Co przesypuję?” Potrzebne będą: kamyki, kasza, piasek, patyki, klocki i inne przedmioty, które sobie Państwo wymyślicie. Demonstrujemy dziecku dźwięki, jakie te przedmioty wydają przy ich przesypywaniu z jednego naczynia do drugiego. Następnie prosimy dziecko, by zamknęło oczy i spróbowało odgadnąć, co akurat przesypujemy.
Zabawa 2
„Co słyszysz?” Dziecko zamyka oczy i wsłuchuje się w ciszę. Po chwili próbuje określić, jakie dźwięki słyszy (np. przejeżdżający samochód, stukot butów o chodnik, gotującą się wodę, szczekanie psa itp.)
Zabawa 3
„Policz, ile wpadło?” Rodzic wrzuca do pojemnika np. klocki lub kasztany. Zadaniem dziecka jest policzyć, ile przedmiotów wpadło mając przy tym zamknięte oczy.
Zabawa 4
„Co wydaje taki dźwięk?” Pytamy dziecko, jakie przedmioty wydają następujące dźwięki: syczenie, dzwonienie, warczenie, tykanie. Zadaniem dziecka jest wymienienie jak największej liczby przedmiotów do każdego z dźwięków.
Zabawa 5
„Co słyszysz w tle?” Zadaniem dziecka jest rozpoznanie dźwięków prezentowanych przez rodzica w tle grającej muzyki.
Zabawa 6
„Wystukiwanie”. Rodzic wystukuje lub wyklaskuje jakieś rytmy. Zadaniem dziecka jest je odtworzyć.
Zabawa 7
„Odtwarzanie układów rytmicznych za pomocą klocków”. Rodzic wystukuje jakiś rytm, dziecko przy użyciu klocków stara się go odwzorować uwzględniając liczbę uderzeń oraz odległości czasowe między nimi.
Przykładowe rytmy:
I III I
I I I
II I I III
Zabawa 8
„Z paskiem papieru”. Wycinamy kilka pasków papieru. Następnie rodzic czyta jakieś zdanie (np. Tata poszedł do piwnicy”). Zadnie dziecka polega na ułożeniu pasków papieru w ilości odpowiadającej liczbie wyrazów w zdaniu. Następnie prosimy, by dziecko pocięło paski każdego wyrazu w ilości odpowiadającej liczbie sylab w każdym wyrazie.
Zabawa 9
„Z piłką” Rodzic rzuca do dziecka piłkę wypowiadając jednocześnie sylabę jakiegoś wyrazu. Zadanie dziecka polega na dokończeniu wyrazu i odrzuceniu piłki do rodzica.
Zabawa 10
„Wyszukiwanie” Dziecko wyszukuje koło siebie przedmioty rozpoczynające się na określoną głoskę (np. piekarnik, pralka, parasol).
W załączeniu przekazuję też Państwu karty pracy nad słuchem fonematycznym zaczerpnięte ze strony logotorpeda.com
Psycholog szkolny
Katarzyna Kliszczewska