W listopadzie 2022 r. uczniowie Szkoły Podstawowej w Tuszowie po raz pierwszy wzięli udział w projekcie BohaterON.
Jest to ogólnopolska kampania realizowana od 2016 roku, mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku. Nazwa akcji stanowi połączenie dwóch słów polskiego “bohater” oraz angielskiego “ON”, czyli “włączyć”. Angielskie “ON”, zapożyczone z popularnego przymiotnika “on-off”, dosłownie włącza historię bohatera - film lub prezentację.
W akcję zaangażowane były wszystkie dzieci z naszej szkoły, począwszy od przedszkola aż do klasy 8. Celem projektu było promowanie patriotycznych postaw i tożsamości narodowej, propagowanie wiedzy na temat Powstania Warszawskiego i losów Powstańców. W każdej grupie wiekowej zostały przeprowadzone zajęcia na temat Powstania Warszawskiego dostosowane do wieku uczestników. W zajęciach wykorzystano materiały udostępnione na stronie BohaterON. Młodsze dzieci wykonały szereg prac prosty plastycznych o tematyce patriotycznej. Starsi uczniowie na lekcjach historii zostali wprowadzeni w tematykę II wojny światowej oraz Powstania Warszawskiego, obejrzeli film, wysłuchali słuchowiska. Potem wywiązała się rozmowa. Sami uczniowie zastanawiali się, co by było gdyby oni musieli brać udział w wojnie, gdyby ich życie było zagrożone. Czy byliby równie odważni? Poznali biogramy niektórych Powstańców. Są to skromni ludzie, którzy nie chcieli być bohaterami i za takich się nie uważają, po prostu robili to co było trzeba. Sytuacja materialna wielu z nich nie jest łatwa. Dlatego nasi uczniowie zdecydowali się wesprzeć ich poprzez wysłanie kartki z życzeniami. Życzenia mogły się składać z 25 słów maksymalnie. Z tylu słów bowiem składały się listy, które przenosili mali Powstańcy podczas wojny. Jest to forma pomocy finansowej. Uczniowie starszych klas kupili kartki za łączną kwotę 200 zł. Fundusze zebrane podczas akcji organizatorzy przeznaczają na finansowanie: pomocy medycznej (sprzęt medyczny i rehabilitacyjny, kosztowne operacje), wsparcie w codziennych obowiązkach, zakup środków higienicznych, sprzętów domowych, obiady z dowozem do domu, wykonanie potrzebnych remontów.
Na koniec nasi uczniowie otrzymali podziękowania od uczestników powstania.