W dn. 22 i 23 marca 2019 r. uczniowie klas V – VIII SP w Tuszowie uczestniczyli w cyklu zajęć warsztatowych organizowanych przez UMCS w ramach projektu „Akademia Młodego Przyrodnika”.
Pierwszego dnia zajęcia odbywały się w Parku Rekreacji Zoom Natury w Janowie Lubelskim. W bardzo nowoczesnych laboratoriach uczniowie mieli okazję zdobywać wiedzę z zakresu przyrody, historii naturalnej, geologii, geografii i ekologii. Kolejno odwiedziliśmy Laboratorium Główne „Zoom Natury”, Laboratorium „Energii i Recyklingu”, „Runo Leśne”, „Awifauny i Troposfery”. W każdym z nich czekały na nas multimedialne ekrany i panele dotykowe, skamieniałości, liczne gatunki egzotycznych roślin i zwierząt – głównie ryb, płazów, gadów i owadów, mogliśmy poznawać przyrodę niemal wszystkimi zmysłami – zapachy lasu, odgłosy ptaków. Ekspozycje w tych laboratoriach łączą dwa światy: naturalny i wirtualny, dzięki czemu przemawiają do młodzieży znanym jej językiem. Nauka staje się tutaj zabawą.
Kolejne zajęcia poświęcone były zwierzętom egzotycznym. Uczniowie nauczyli się rozpoznawać wybrane gatunki pochodzące ze strefy tropikalnej, poznali ich budowę, zwyczaje, cechy przystosowawcze i wiele innych ciekawostek . Mieli też okazję przyjrzeć się im bliżej, wziąć do ręki, m.in. węża, agamę brodatą, straszyka czy karaczany madagaskarskie.
Na zakończenie warsztatów obejrzeliśmy film „Magiczny Wszechświat” w wersji 3D.
Kolejnego dnia gościliśmy na Wydziale Biologii i Biotechnologii UMCS. Zajęcia odbywały się w czterech blokach tematycznych – odżywianie, owady, grzyby i kreatywność. W laboratoriach uniwersyteckich uczniowie mogli poczuć się jak prawdziwi naukowcy. W białych fartuchach i rękawiczkach, z ogromnym zaangażowaniem i w skupieniu wykonywali preparaty mikroskopowe i badali obecność różnych substancji w produktach spożywczych. Wysłuchali prezentacji nt. zasad prawidłowego odżywiania się oraz znaczenia grzybów w przyrodzie i życiu człowieka. Poznali niesamowite fakty z życia delikatnych owadów i nauczyli się rozpoznawać niektóre z nich. Mogli też wziąć do ręki modliszkę, wija i straszyka.
Warsztaty z kreatywności okazały się świetną gimnastyką mózgu – uczniowie poznali kilka technik szybkiego i skutecznego uczenia się a także ćwiczyli umiejętność pracy zespołowej.
Zajęcia projektowe były niezwykłą lekcją przyrody dla naszych uczniów. U wielu z nich rozbudziły ciekawość świata przyrody i motywację do nauki przedmiotów przyrodniczych. Były też okazją do integracji grupy. Mamy nadzieję na udział w kolejnych tego typu projektach.
Koordynator projektu Patrycja Deruś