Kompetencje twarde (ang. hard skills)
Umiejętności twarde to przede wszystkim mierzalne wartości, którymi dysponuje człowiek. Nabywa je podczas nauki w szkole, studiach czy jeżdżąc na szkolenia, kursy i praktyki. Kompetencje twarde to między innymi wiedza specjalistyczna, wiedza merytoryczna z określonego działu czy branży, a także wszystkie umiejętności praktyczne pomocne w tej dziedzinie. Kompetencje twarde łatwo zmierzyć, sprawdzić i ocenić. Predyspozycje twarde w większości przypadków są udokumentowane lub posiadają poświadczenie zdobytej wiedzy czy umiejętności np. certyfikat z kursu znajomość języka angielskiego, czy prawo jazdy.
Umiejętności twarde
Wśród umiejętności twardych możemy wyróżnić przede wszystkim:
- znajomość języków obcych,
- umiejętność obsługa programów komputerowych,
- prawo jazdy,
- specjalistyczna wiedza merytoryczna i praktyczna,
- obsługa kasy fiskalnej,
- specjalistyczne kursy,
- znajomość pakietu MS Office,
- znajomość branży finansowej,
- obróbka graficzna zdjęć.
Kompetencje miękkie (z ang. soft skills)
Umiejętności miękkie to trudny rodzaj kompetencji do zmierzenia i bardzo często są one subiektywną oceną własnych umiejętności. Kompetencje miękkie to przede wszystkim umiejętności społeczne i interpersonalne, a także cechy psychofizyczne powiązane z daną osobą. Mają one istotny wpływ na pracę w grupie oraz na to, jak będą się kształtować relacje między pracownikami, co oczywiście będzie miało przełożenie na rezultaty pracy. W ostatnich latach osoby rekrutujące coraz częściej zaczęły przywiązywać do nich uwagę, stawiając niemal na równi z umiejętnościami twardymi.
Pomimo iż ocena umiejętności miękkich jest trudna to i tak można je podzielić na dwie podstawowe grupy. Do pierwszej należeć będą zdolności z obszaru komunikacji z innymi ludźmi (praca zespołowa), a do drugiej kompetencje osobiste stricte związane z naszą osobą (radzenie sobie ze stresem).
Umiejętności miękkie
W każdym zawodzie będą brane pod uwagę inne umiejętności miękkie. Do najbardziej ogólnych, powszechnych umiejętności miękkich można zaliczyć:
- komunikatywność,
- odporność na stres,
- kreatywność,
- umiejętność radzenia sobie ze stresem i krytyką,
- umiejętność pracy w grupie,
- organizacja czasu pracy,
- wysoka kultura osobista,
- zdolności przywódcze,
- asertywność,
- komunikatywność,
- samodyscyplina
- logiczne myślenie,
- zaangażowanie.
Wypisane przykłady kompetencji miękkich to tylko nieliczne, które może posiadać człowiek. W przeciwieństwie do umiejętności twardych trudniej jest się ich wyuczyć i nie są związane z wykształceniem czy wykonywanym zawodem.