Ćwiczenia oddechowe są bardzo istotnym elementem zajęć logopedycznej. Mają na celu pogłębienie oddechu oraz zwiększenie pojemności płuc. Ważne jest wydłużenie fazy oddechowej i wyrobienie właściwego dla mowy toru oddechowego. Zsynchronizowanie faz wydechowych z treścią wypowiedzi. Ćwiczenia oddechowe stosowane w terapii logopedycznej małych dzieci pomagają zapobiegać wszelkiego rodzaju wadom wymowy i niewłaściwemu ukształtowaniu aparatu artykulacyjnego.
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
- zdmuchiwanie z powierzchni lekkich przedmiotów np. piłeczki, wacika, papierowych kuleczek
- dmuchanie na wiatraczki (dmuchamy na zmianę: długo – krótko – jak
najdłużej, słabo – mocno – jak najmocniej),
- gwizdanie na gwizdku
- robienie bąbelków w szklance lub miseczce z wodą przy użyciu słomki,
- wąchanie kwiatów prawdziwych lub wymyślonych,
- chuchanie na zmarznięte ręce, szybę, lusterko,
- dmuchanie na kartkę papieru trzymaną w dłoni
- ćwiczenia z wdechem: przekładanie drobnych elementów za pomocą „wsysania” ich przez słomkę (np. układanie kropek na wyciętym z papieru muchomorku lub biedronce
- ćwiczenia z piórkami: zdmuchiwanie z ręki i łapanie, dmuchanie na piórko, aby jak najdłużej było w powietrzu, mocne dmuchnięcie, aby piórko poleciało jak najdalej,
- dmuchanie na samochodzik resorowy po trasie wyznaczonej na stole,
- wykonywanie „dmuchanych obrazków” za pomocą kartki z plamą farby, którą dziecko rozdmuchuje z pomocą słomki , aby powstał obrazek
- puszczanie baniek mydlanych,
- ziewanie z głębokim wdechem powietrza i spokojnym wydechem.